Etiketter

torsdag 20 februari 2014

1 dygn och ute ur kläckaren


 
Små "humlor"

 
Ja man förstår verkligen varför de kallas humlor!


I kläckaren fick de vara tills de var alldeles torra, cirka 10-12 timmar. Sen fick jag flytta över första gruppen födda och vänta på nästa (annars hade det blivit för trångt). Så det var ju tur att de föddes över 2 dygn. De fick bo i en flyttkartong från Dollarstore(!) till att börja med. Varmt och gott med värmelampan över och inget drag. Jag gjorde hål i väggen för vattenflaskan och höjde upp den med en skål så att de skulle kunna komma åt och dricka vatten. Jag lyfte försiktigt fram dem till vattnet och pickade med näbben mot röret och bara efter någon dag kunde de dricka själva. Hönsfodret har jag mortlat eftersom jag bara hade hönsfoder från Granngården, vilket är lite större pellets. Men bara efter 1 vecka kunde de själva äta de stora pelletsen. Jag har även redan infört lite grönt, tryckte sönder lite gröna ärtor bl a. Jag vill att de tidigt ska lära sig att äta grönt. De första kycklingarna som jag köpte ville inte äta det förrän de var 6-7 veckor och de var väldigt skeptiska.

 
Agilitytunnel av toarulle uppskattades.