Etiketter

tisdag 26 november 2013

Mat till vaktlar

Jag ger mina startfoder för höns enligt rekommendationer från uppfödaren, men man kan även ge dem startfoder för kalkoner enligt en fb-grupp. Det innehåller mer protein vilket vaktlarna behöver. Men det ska man kanske vänta med tills de är lite äldre då det är ganska kraftigt. I övrigt vill jag ge dem så blandad kost som möjligt, men hittills har de inte varit så värst nyfikna på sallad, bröd, gurka och rivna morötter utan har mest klivit i det. Jag tror kanske att de smakade av morötterna, inte för att jag såg det, men det hade minskat i alla fall. Jag har hittat en sida på I fokus som hade listat vad man kunde ge, så den klistrar jag in här för att ha kvar för min egen skull. Man kan ge vildfågelfrö och hampafrö och det har jag till utefåglarna, så det ska jag testa redan ikväll. De ska även få prova lite apelsin, då mandarin står på listan nedan och det är ju ungefär samma sak. Rå potatis ska jag vara lite försiktig med, det står på listan nedan men jag har läst på en annan sida att det skulle man inte ge. Dessutom tänker jag INTE klippa mask och maggot - blä!
Till helgen ska jag köpa sand till deras sandbad för det glömde jag förra veckan, dessutom snäckskal för deras kalkbehov. I övrigt har jag beställt en bok på engelska från Adlibris eftersom det inte finns något på svenska.
Källa: http://vaktlar.ifokus.se/about?discussions-1


Här har vi lista på bra mat man kan ge sin vaktel. Dock bör man köra med ett färdigt foder med kalcium. Under matvaror finns produkter som man man ge extra utöver fodret till sina vaktlar.Glöm ej att de ska ha fri tillgång till kalcium som exempelvis äggskal, snäckskal men även vatten och foder.Vaktlar är inte giriga, de äter bara så mycket som de behöver, så man behöver inte vara orolig att man övermatar dem.De äter nästan det mesta, men man bör undvika saker som chips, då de är saltade, man ska heller inte ge dem kött eller starkt kryddad mat (dock helt okey att mata med kryp, mask och liknande som ej är giftiga).Man kan även testa att grodda exempelvis solrosfrön, de brukar älska dem, det går även att grodda andra frön, men tänk på att de ska vara ätbara och inga giftiga (som exempel groddade tomatfrön är giftiga, och ska ej användas).

Matvaror:
  • clementiner
  • frukt
  • gröna ärtor
  • hackad gurka
  • hel majs
  • hirs
  • kokt hackat ägg
  • krossat havre
  • torkat bröd
  • majskolvarjordnötter
  • maskrosblad
  • rå finhackad potatis (sköljd)
  • rivna morötter
  • ris (helst helt kokt, ej rått)
  • rabarberblad (ej stjälkb)
  • sparris (färsk ej inlagd)
  • sallad
  • vete
Frön:
  • solrosfrön
  • skalat havre
  • hampafrö
  • nigerfrö
  • röd hirs
  • vit hirs
  • gul hirs
  • safflor
  • färska edamerbönor
Kryp:
  • larv för höns (ex. maggot, klippes i mitten)
  • mask (klippes i mindre delar)
  • mjölmask
Kalcium:
  • små krossade snäckskal
  • krossat äggskal
  • spenatblad (funkar med torkade blad också)
  • torkat krossat fiskben (kan dock ge fisksmak på ägg)
Foder:
  • Finkblandning (behövs tillsättas kalcium)
  • Fröblandning för vildfåglar (kan behövas tillsättas kalcium)
  • Lantmännen Värp Pelletskross
  • Lantmännen Allfoder Veg Pellets (vegetabiliskt alternativ, behövs tillsättas kalcium)
  • Lantmännen Pullfor Guld (innehåller antioxidanter som ger mer smak och gulare äggula)
  • Eko Värp Grön Extra, Klippt Pell (innehåller även laxprotein)
  • För att få "tjockare" vaktlar för slakt/nackning kan kalkonfoder ges, dock inte förrän efter 2-3 veckor gamla.
Om det är stora pellets kan man köra pellets i en matberedare.