Etiketter

tisdag 15 april 2014

Tupphönan




 
Den här vackra hönan gick tillsammans med en annan Dark British Range Tuxedo men helt plötsligt började de slåss. Denna höna blev väldigt aggressiv bara helt plötsligt och började hacka den andra så illa så den blev alldeles blodig på huvudet. Jag delade dem så fort jag upptäckte detta (från morgonen till lunch hade det hänt) och jag kollade för säkerhets skulle så att denna inte var en tupp. Jag hade nämligen hört någon gala någon dag innan. Jodå, det kom skum, så jag trodde det var två tuppar. Men 4-5 dagar efter detta så la hon ett ägg! Så då var hon en höna igen. Det var den andra som var tupp och hon hade hackat på honom, troligtvis var den för påflugen eller så hade hon någon annan anledning (för nära släkt kanske). Hur som helst fick vi ta bort tuppen och nu går hon tillsammans med en annan jämnårig ljus viltfärgad höna från samma kull. Tur ändå att detta var en höna för hon har en väldigt vacker fjäderdräkt! Min mamma har döpt henne till Astrid.
 

 
Astrid

 
Så här litet är ett ägg från en ung vaktelhöna som nyss börjat lägga ägg. De är för små för att säljas (enligt vad andra skrivit om i fb-gruppen som jag är med i). De blir normalstora efter några veckor. Vi har nu 6 höns, 4 i stora buren och 2 i den lilla. Det blir bra leverans av ägg, 6 st/dag då alla lägger. Jag ska snart flytta ut dem i hönshuset, men det är fortfarande kallt på nätterna så jag väntar ett litet tag till med tanke på att vi då måste ha element eller värmelampa på till natten.
 
Vi ska också skaffa stora höns i sommar, men först måste vi bygga upp träram till hönsnät. Kanske måste jag också skaffa en plastmatta som underlag i hönshuset då det är trägolv nu, vill inte att det blir fuktskadat. Har inte bestämt vilka raser jag vill ha än heller. Kanske 2-3 olika raser. De borde vara köldtåliga i första hand med tanke på klimatet, men samtidigt är det ju gulligt med silkeshöns också... och någon Isbar skulle vara roligt med tanke på de gröna äggen.