Etiketter

lördag 14 juni 2014

Avelsägg snövaktel





 
Idag kom de nya avelsäggen, det ska bli så spännnade. Det tog 3 dagar på Posten tyvärr, borde ha tagit två, men bussarna i Ösd missar tydligen varann på morgonen.
Enligt säljaren Per-Göran Karlsson utanför Göteborg så skulle jag låta äggen vila i förpackningen 20 timmar innan jag la in dem i kläckaren, så det gjorde jag. Äggen är lagda i kläckaren lördag 14/6 och beräknas kläckas på dygn 16-17, som då blir mån/tisd 30/6-1/7.
 
 
 
Äggen är lite större än från mina små vaktlar av normalstorlek. Hans höns ligger på cirka 400 g. Även skalen kan vara lite hårdare, så man får hålla lite koll på kläckningen och ev hjälpa kycklingarna ut om det tar för lång tid.

 
Temperaturen är satt på 37,5 grad (ser lite mindre ut på bilden, men jag har haft öppet för att lägga in äggen). Jag vänder själv 2-3 ggr/dygn och fyller på vatten i koppen. Ingen luftfuktighetsmätare i denna billiga kläckare från Brinsea, men det funkade förra gången.