Etiketter

tisdag 3 juni 2014

Vaktlarna har bytt bostad







 
I helgen flyttade vi ut vaktlarna till boden, det som sedan ska bli hönshus när vi skaffar stora höns. Hoppas vi får tid att iordningställa det snart. De får vacker sjöutsikt och dörren står öppen med kompostgallerdörr (ifall katterna får för sig att gå in).
 
 
Färska vaktelägg varje dag, vilken lyx! Våra höns har lagt ägg oavbrutet trots att de äldre hönsen har ruggat och även efter flytten så verkar de fortsätta lägga. Nu kan man ge dem färskt gräs, kvistar med blad på och maskrosor. Det uppskattas mycket av damerna.

 
Boel som är så fin med sin vita hakklapp.
 
 
Boel och Lilleva (går i buren med Sara och Barbro). Ja, jag har ju äntligen döpt damerna.
Det är bara Lilleva som är från mitt eget kläck i vintras i denna bur, så någon av de tre äldre damerna är hennes mamma.
 
 
Astrid (som är lite nervös, men den allra vackraste).
Hon sällskapar med lugna Åsa i lilla buren. Båda från mitt eget kläck.
 
 
Lilleva, från mitt eget kläck i vintras.
 
Snart kommer det förhoppningsvis nya avelsägg! Jag har hittat en uppfödare av snövaktlar och han har även andra fina färger. Jag vill ju helst ha vita! Snövaktlar ser ut som en liten minifalk, de är grå/svart/vit. Men det kan även komma några vita från dem, med fläckar av grått. Annars beställer jag nya ägg från honom, han hade även en grupp med "vanliga" vaktlar som det fanns jättefina vita med fläckar på och dessutom honung och isabell. Han skulle skicka dem på måndag! Spännande!