Etiketter

tisdag 6 maj 2014

Hälsoboosta med juice och råa vaktelägg

Flera av dem som köper vaktelägg av oss efterfrågar vad man egentligen ska göra av dem. Dels vill de veta hur man kokar och dels vill de ha recept. Jag tänkte sammanställa lite förslag och börjar med några hälsojuicer av råa vaktelägg. Jag har nu också gjort "etiketter" på bloggen, så att man lätt ska kunna välja tex bara receptsidorna eller det man vill se.
 

 Röd Kraft
Rödbeta, äpple, lime, rått vaktelägg
Juica eller kör i blender med lite vatten. Mixa går också.

 
Sköna Gröna
Bladspenat, ingefära (färsk riven), citron och rått vaktelägg
Juica eller mixa innehållet med vatten.
 
Observera att jag i möjligaste mån använder färsk råvara. Tex färska rödbetor som jag kokar själv och inte på burk. Även färsk ingefära och inte krydda. Man tar så mycket man vill ha av ingredienserna så att det blir till en juice som går att dricka. Eftersom grönsaker/rotsaker och vissa frukter är ganka "matiga" blir juicerna ganska tjocka och mättande och kan användas som frukost eller mellanmål, men det är bara att blanda i vatten efter smak om man vill ha dem tunnare.
 
En hel del tips har jag tagit från boken Juicepower and detox av Renée Voltaire, men jag tillsätter alltså ett rått vaktelägg (eller flera) i mina juicer och jag vill ha svenska namn på dem.